Degilnya Timbalan Menteri

Posted by Unknown Monday, May 26, 2008

Artikel asal di disini

Isu doktor ada 'lesen untuk membunuh' gamatkan Dewan Rakyat
Harakahdaily (26/5/08): Gara-gara kesilapan Timbalan Menteri Kesihatan Dato' Dr Abdul Latif Ahmad (BN-Mersing) menyatakan bahawa kecuaian para doktor boleh ditakrifkan dan dikhuatiri menjadi sebagai 'license to kill' (lesen untuk membunuh) menyebabkan Dewan Rakyat hari ini menjadi gamat dan kecoh.

Kegawatan Dewan itu adalah disebabkan oleh bantahan daripada ahli parlimen yang terdiri daripada Pakatan Rakyat yang menyelar kenyataannya itu sekali gus menggesa supaya ia ditarik balik.

Abdul Latif berkata demikian ketika menjawab soalan lisan yang dimajukan oleh Alexander Nanta Linggi (BN-Kapit) berkaitan sebab-sebab mengapa masih ada masalah kekurangan doktor yang berkhidmat bagi semua hospital dan klinik di luar bandar di negeri Sarawak.

Situasi ini mengundang protes hampir keseluruhan ahli parlimen yang bergelar doktor termasuk yang masih menjalankankan khidmat perubatan.

Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) yang bangun beberapa kali menyatakan kenyataannya itu jelas mencemar nama baik profesion kedoktoran yang ada dalam negera ini.

"Kecuaian tidak boleh ditakrifkan sebagai 'lesen untuk membunuh'. Ini kenyataan bahaya dan saya minta Yang Berhormat tarik balik kenyataan itu," katanya.

Protes yang sama dibuat oleh Dr Wan Azizah Ismail (KeADILan-Permatang Pauh), Dr DZulkifli Ahmad (PAS-Kuala Selangor), Dr Lo' Lo' Ghazali (PAS-Titiwangsa)

Speaker Dewan Rakyat, Yang Dipertua Tan Sri Pandikar Amin ketika menenangkan keadaan dilihat cuba membela ahli parlimen Mersing itu dan berpendapat ia bukanlah kenyataan yang bersifat prejudis atau salah sangka malah berjanji bahawa ahli parlimen terbabit tidak akan mengulangi ayat yang bersifat offensive.

"Saya mengikut pendapat Kepong supaya ia jangan diulangi lagi," katanya yang merujuk kepada teguran Dr. Tan Seng Giaw (DAP-Kepong)

Bagaimanapun perkara ini dibantah oleh Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) dan menggesa ia ditarik bailk kerana akan mengundang kemarahan ramai para doktor yang menjalankan tugas di seluruh negara.

"Jangan lupa dengan begitu sahaja. Perkara ini mesti ditarik balik. Adakah kita mahu tunggu sehingga para dokotor seluruh negara membuat protes di Parlimen ini," katanya.

Perkara itu dibantah sama oleh Lim Guan Eng (DAP- Bagan) bahawa adalah salah menunjukkan seolah-olah para dokotor seumpama 'James Bond' yang boleh melakukan pembunuhan sesuka hati dan perkara ini juga tidak adil kepada semua dokor termasuk yang ada dalam dewan yang mulia ini.

Sementera itu Gobala Krishnan (KeADILan-Padang Serai) dengan tegas menyatakan insiden yang sama telah berlaku ke atas dirinya minggu lepas sewaktu Dewan bersidang yang mana beliau diarahkan oleh Yang Dipertua untuk menarik balik kenyataannya yang dianggap tidak berdisplin.

"Beberapa hari sudah saya diminta untuk tarik bailk dan atas dasar menghormati Parlimen, saya tarik balik.

"Hari ini berlaku kepada ahli parlimen BN, kenapa tidak diarah tarik bailik? Perlukah saya menghormati Parlimen jika keadaan macam ini," katanya yang sedikit berang.

Dalam suasana tegang itu Mersing yang ketika itu masih mempertahankan hujah dan tidak mahu menarik balik kenyataannya itu.

Kedegilannya membuatkan Dewan semakin kecoh dengan bantahan daripada ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat sehingga Spekaer Dewan terpaksa menenangkan keadaan.

Suasana gamat yang mengambil masa kira-kira 25 minit itu, membuatkan Speaker yang pada awalnya berbolak-balik dengan arahan beliau, akhirnya mengarahkan Mersing menarik balik perkataan itu.

"Saya tidak minta maaf tetapi saya tarik balik kenyataannya itu," kata Mersing menamatkan polemik yang dicetusnya awal tadi.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib