Perang Umno semakin sengit

Posted by Unknown Monday, September 22, 2008

Posting asal di sini.

Umno akan dilupakan - Muhyiddin
Harakah (22/9/08): Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini meningkatkan lagi serangannya ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila menyifatkan pelan peralihan kuasa yang dikehendaki oleh Abdullah bercanggah dengan perlembagaan Umno.

Naib Presiden Umno itu mengulangi penegasannya bahawa ahli-ahli Umnolah yang sepatutnya menentukan kepimpinan masa hadapan parti itu di dalam mesyuarat-mesyuarat peringkat bahagian yang akan bermula bulan hadapan.

"Apa yang dipersetujui hanyalah konvensyen. Tidak ada peruntukan sedemikian dalam perlembagaan (Umno)," AFP memetik beliau. "Kami tidak memilih dengan cara yang bertentangan dengan perlembagaan, kami memilih pemimpin berdasarkan prosedur".

Agensi berita itu juga melaporkan Muhyiddin memberi amaran bahawa Umno dan Barisan Nasional akan dilupakan sama sekali dalam pilihan raya akan datang jika reformasi dalaman tidak dilaksanakan.

Barisan Nasional dianggap tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja lagi sejak pilihan raya umum 8 Mac lalu yang menyaksikan kebangkitan pembangkang mencipta kemenangan yang belum pernah dicapai sebelum ini.

Muhyiddin, yang menuntut Abdullah berundur sebelum 2010, mahu Umno menangani konflik dalamannya selain mematahkan ancaman pembangkang.

Abdullah pula mahu rakan-rakannya membiarkan beliau terus berkuasa sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno sehingga pertengahan 2010.

"Apa yang berlaku sangat serius. Ia bukan sahaja membimbangkan ahli-ahli Umno sahaja malah negara keseluruhannya, Barisan Nasional dan rakyat yang mengambil berat tentang apa yang berlaku ke atas kerajaan," katanya.

"Jika tidak ada apa-apa yang berlaku, saya tidak lagi pasti adakah jangka hayat Barisan Nasional, terutama Umno, akan dapat bertahan selepas 2013," katanya, merujuk kepada jangkaan pilihan raya yang akan datang.

Abdullah mengetepikan gesaan-gesaan supaya beliau berundur walaupun berhadapan dengan kritikan dari ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno (MT) sendiri.

Krisis keyakinan terhadapnya di dalam dan di luar parti, janji-jani yang dikhianati dan tidak ditunaikan, inflasi yang semakin meningkat dan ekonomi yang luar biasa lembab tidak lagi menjadi perkiraan Abdullah setelah beliau dilaporkan telah diyakinkan oleh menantunya dan pengikut-pengikut yang bergantung nasib kepadanya bahawa beliau boleh mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno.
Penyokong PM tunggu lampu hijau untuk bertindak
Harakah (22/9/08): Menggambarkan sama ada Umno akan berpadu atau berpecah kini terletak kepada keputusan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, laman web berita Malaysian Insider (MI) melaporkan, para penyokong Abdullah hanya menanti lampu hijau darinya sahaja untuk menggerakkan kempen tanpa batasan di peringkat Umno bahagian-bahagian.

Kempen yang mempunyai masa hanya beberapa minggu sahaja itu bertujuan memastikan Abdullah mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno.

Abdullah pula dilaporkan telah pun membatalkan hasrat untuk berundur seperti yang diucapkannya selepas dibelasah oleh rakan-rakannya dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno (MT) Khamis lalu.

Biar apa pun yang akan terjadi, laporan-laporan menyatakan Perdana Menteri akan tetap mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno dalam pemilihan parti Disember ini.

Keputusan itu dilaporkan telah dibuat setelah diyakinkan oleh menantunya, Khairy Jamaluddin dan para penyokong yang bergantung nasib kepada jawatan Perdana Menteri yang setakat ini masih lagi berada dalam cengkaman Abdullah.

Mereka dilaporkan telah berkejar ke Sri Perdana selepas mesyuarat MT Khamis lalu demi mententeramkan Abdullah yang dilanyak rakan-rakannya sendiri serta meyakinkan Presiden Umno yang dikatakan hampir menangis dalam mesyuarat MT itu bahawa beliau boleh mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya.

Ada laporan yang menyatakan bahawa penyokong-penyokong Abdullah itu memberi harapan bahawa tidak kurang dari 100 pencalonan akan diperolehi oleh tokoh yang menjadi tempat mereka bergantung hidup itu.

MI menggambarkan penyokong-penyokongnya bagaikan berkampung di kediaman Abdullah sepanjang hujung minggu lalu untuk berbincang dan menyusun strategi menyambung hayat kepimpinan Abdullah yang bukan sahaja tidak dikehendaki rakyat malah ahli-ahli Umno sendiri.

Antara yang hampir berkampung di kediaman Perdana Menteri itu termasuk beberapa Ahli MT, Ketua-Ketua Perhubungan Umno Negeri dan kaki-kaki makan upah yang berkerja untuk kepentingan politik Abdullah.

Antara persetujuan penyokong-penyokong Abdullah itu, yang termasuk Datuk Seri Adnan Mansor, ialah Abdullah mampu mendapatkan sekurang-kurang 58 pencalonan untuk mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno.

Menurut MI lagi, sebaik sahaja mendapat lampu hijau dari Abdullah, para penyokongnya itu akan turun ke bahagian-bahagian dan akan berleluasa dengan kempen tak mengenal batasan dalam masa yang tinggal beberapa minggu sahaja lagi.

Apa sahaja akan dilakukan asalkan Abdullah mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya.

Jika Abdullah berkeras untuk mempertahankan jawatannya, timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak dipercayai akan menyokong hasrat Abdullah itu.

Walaupun beliau boleh mendapat pencalonan yang lebih banyak dari Abdullah untuk menjadi Presiden Umno, tetapi Najib dipercayai tidak sanggup menghadapi kemungkinan kedua-duanya akan cedera parah jika berlaku pertandingan antara mereka.

Apa pun, dengan nafsu menyala-nyala para penyokong Abdullah untuk berleluasa dengan kempen tak mengenal batas dalam masa beberapa minggu ini, rakyat Malaysia dan dunia mungkin akan menyaksikan pesta kincah-mengincah keburukan di antara sesama pemimpin Umno.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib