Nik Abduh buat pendedahan jujur, Pas perlu bertindak

Posted by Unknown Monday, April 27, 2009

Sinar Harian (27/4/09): Pas perlu bertindak serius bagi memastikan pemimpin dan ahli kekal di landasan perjuangan sebenar tanpa terpengaruh dengan usaha memecahbelahkan perpaduan parti itu, kata Ketua Dewan Pemuda Pas Selangor, Sallehen Mukhyi.

Menurutnya, sesiapa sahaja yang berada dalam saf kepimpinan parti itu seharusnya bersikap ikhlas dan tidak terlalu mengejar agenda peribadi berbanding menjaga kepentingan parti.

"Pas perlu serius dan tidak membiarkan elemen melaga-lagakan antara pemimpin parti berterusan sebaliknya kembali kepada asas parti yang mementingkan kesatuan amal, fikrah dan tindakan.

"Mana-mana pihak yang berusaha ke arah itu dinasihatkan lebih baik menghentikannya dan kembali kepada landasan politik sebenar," katanya.

Sallehen berkata demikian ketika diminta mengulas laporan Sinar Harian semalam berhubung pendedahan anak Mursyidul Am, Nik Abduh Nik Abdul Aziz yang mendakwa wujud konspirasi didalangi 'pembantu-pembantu' yang melaga-lagakan hubungan bapanya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Sallehen berkata, pendedahan Nik Abduh itu wajar diberi perhatian serius dan tidak disalah anggap ahli parti.

"Beliau adalah orang yang paling rapat dengan Mursyidul Am dan saya melihat apa yang didedahkan itu sebagai sesuatu yang jujur dan ikhlas selepas merasakan barangkali ada sesuatu yang tidak kena dalam kalangan orang sekeliling bapanya itu.

"Apa yang didedahkan itu juga sekurang-kurangnya meredakan keresahan saya dan mungkin ahli parti lain yang keliru serta beranggapan seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena sehingga kerap berlaku kenyataan kontradik melibatkan kedua-dua pemimpin ini," katanya.

Sallehen berkata, segala kemelut tidak harus berpanjangan dan pemimpin Pas sepatutnya dikelilingi individu yang ikhlas dan setia kepada agenda parti.

"Pas kekal mendukung kepimpinan ulama tetapi dalam masa sama mengalu-alukan penyertaan golongan profesional demi memantapkan parti," katanya.

1 Comment

  1. Walis Ismail Said,

    Artikel dari www.ferizomar.com

    Memaparkan keberanian kepimpinan muda, Feriz Omar yang radikal dan direalisasikan dengan kenyataan.

    NGO MELAYU - KATALIS PENYATUAN MELAYU & ISLAM

    UTUSAN MALAYSIA - RUANGAN FERIZ OMAR (Edisi : Selasa, 28 April 2009 Muka 10)

    USAHA untuk mencari titik pertemuan Melayu dan Islam seperti yang dititahkan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sewaktu upacara ulang tahun keputeraan baginda baru-baru ini perlu diterima sebagai perjuangan baru sepanjang zaman bagi setiap individu yang beragama Islam dan bergelar Melayu.

    Tidak kita nafikan ramai kecewa dengan kenyataan terbuka Datuk Seri Mohammad Nizar bahawa PAS tidak akan bekerjasama dengan UMNO dalam merealisasikan kehendak Sultan Azlan Shah. Pertikaian sama ada 'UMNO lebih memerlukan Pas dan bukan sebaliknya' menunjukkan bahawa kenyataan bekas Menteri Besar Perak itu berbaur emosi, individualistik dan tidak mewakili PAS secara keseluruhan.

    Hakikatnya, saranan Sultan Azlan Shah adalah murni dan mempunyai nilai kerohanian yang tinggi. PAS yang berjuang atas imej Islam sepatutnya berlapang dada dan menjadi yang paling awal terpanggil untuk menyahut saranan Sultan Perak. Sebaliknya, saranan tersebut ditolak mentah-mentah atas alasan-alasan tersendiri.

    UMNO pula perlu mengkaji segala alasan mengapa kata-kata sehingga boleh membawa persepsi 'durhaka pada Raja' itu dibuat oleh seorang kepimpinan tertinggi PAS di peringkat negeri.

    Kalau hari ini UMNO begitu kuat melaungkan peri pentingnya ketaatan dan kedaulatan Raja Melayu, di ruang ini jugalah UMNO perlu buktikan kedudukannya dalam merealisasikan saranan Sultan Perak itu.

    Dalam hal ini juga, perdebatan UMNO-PAS seperti yang dianjurkan oleh pemimpin muda sewaktu kempen pemilihan UMNO 2009 tidak sepatutnya berulang kerana ia menunjukkan ketidakmatangan dan menjarakkan lagi perbezaan UMNO-PAS.

    Badan-badan bukan kerajaan (NGO) Melayu juga perlu menjadi pemangkin (katalis) penyatuan Melayu dan Islam seperti yang disarankan oleh Sultan Azlan dan bukan terus melaga-lagakan parti-parti politik Melayu dengan pelbagai kenyataan sehingga menimbulkan kemusykilan terhadap kedudukan NGO sebagai badan perwakilan rakyat di peringkat akar umbi yang bebas daripada politik.

    Sesungguhnya mengikut kajian peringkat akar umbi persatuan kami, usaha ke arah penggabungan UMNO-PAS adalah perkara yang paling ditakuti oleh barisan parti-parti pembangkang lain. Ini adalah kerana gabungan UMNO dan PAS secara majoriti mampu memberi sokongan 'solid' undian Melayu setiap kali pilihan raya umum diadakan.

    Jika kita kaji secara halus dan mendalam isu pergeseran UMNO-PAS hari ini adalah berpunca daripada individu-individu dalam kedua-dua parti itu sendiri dan tiada kaitan dengan wawasan serta objektif parti politik masing-masing.

    Daripada perspektif hukum Islam pula, UMNO bukan sekadar menabur janji malahan telah membuktikan usahanya segiat mungkin ke arah pelaksanaan menurut sistem hukum Islam sepenuhnya.

    Antara usaha UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional adalah dengan wujudnya Undang-Undang Syariah Kekeluargaan Islam yang setaraf dengan Mahkamah Sivil (Perkara 121 1(A) Perlembagaan Persekutuan) melalui pelaksanaan yang disokong oleh majlis dan jabatan agama Islam seluruh Malaysia; Sistem kewangan dan perbankan Islam yang menjadi pusat rujukan dunia; Tabung Haji - sebuah institusi terbaik dunia dalam mempermudahkan rakyat mengerjakan ibadah haji dan umrah; Sistem pungutan zakat dan Baitul Mal; Sistem persijilan makanan halal yang diiktiraf dunia; dan banyak lagi.

    Hukum hudud adalah hukum Allah yang sentiasa dekat dengan jiwa Islam dan jika persoalan itu menjadi alasan PAS untuk tidak bekerjasama dengan UMNO, ia adalah alasan kurang tepat. Hari ini, apabila hukum hudud dicadangkan di Dewan Undangan Negeri Kelantan, ramai juga ADUN UMNO yang mengangkat tangan bersetuju tetapi apabila diusulkan mengenai pelaksanaannya, perbincangan terhenti.

    Memang kita akui bahawa usaha menterjemahkan hudud melalui pelaksanaannya seratus peratus ke atas sebuah negara pelbagai bangsa dan agama seperti Malaysia adalah suatu cabaran besar.

    Di sinilah NGO Melayu boleh memainkan peranan dalam menggerakkan para intelektual Melayu dan Islam supaya berusaha mencari penyelesaian ke arah sistem pelaksanaan dengan mengambil kira tahap kesediaan penerimaan rakyat bukan Islam mengenai hukum tersebut.

    Usaha ini bak kata pepatah Melayu, seperti 'menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak'.

    Dalam dada-dada akhbar dan majalah media arus perdana juga sudah banyak membincangkan kedudukan hukum hudud yang sebenarnya sudah sedia dilaksanakan ke atas orang Islam dan Melayu melalui Undang-Undang Syariah Islam dan Kanun Keseksaan (Penal Code). Semoga kebaikan, keunikan dan kelebihan pelaksanaan hukum hudud ke atas orang Islam akhirnya terserlah dan diterima ramai.

    Selain itu, ada juga pemimpin-pemimpin kanan negara yang menyatakan usaha ke arah penggabungan UMNO-PAS adalah tidak perlu kerana sejarah telah membuktikan bahawa ia suatu usaha yang sia-sia.

    Bagi saya, faktor sejarah tidak ada kena mengena langsung dengan masa hadapan. Jika alasan yang sama digunakan, sudah pasti negara yang kita cintai, Malaysia hari ini masih lagi belum merdeka. Pejuang-pejuang Melayu sejak dari zaman Mat Kilau, Datuk Maharajalela, Tok Janggut, Ngah Ibrahim, Datuk Bahaman, Dato' Onn Jaafar hingga Tunku Abdul Rahman terus-terusan yakin pada usaha positif mencari kemerdekaan sehingga ia menjadi kenyataan pada tanggal 31 Ogos 1957.

    Penyatuan Melayu-Islam adalah ternyata suatu usaha yang jujur dan ikhlas yang boleh membawa bangsa Melayu dan agama Islam ke tahap yang tidak terdaya disaingi oleh pesaing-pesaing lain. Ia perlu menjadi perjuangan abadi sepanjang zaman dan sentiasa direnungkan sebagai perjuangan yang belum selesai.

    FERIZ OMAR adalah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (ProWaris)

    Posted on May 4, 2009 at 5:23 PM

     

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib