Calon pemilihan Pas bidas larang kempen di Harakah

Posted by Unknown Friday, May 29, 2009

Kenyataan terbuka Mustafa boleh burukkan imej parti

Berita Harian Online (27/5/09): Pemimpin dan calon Pas yang bertanding pada pemilihan parti membidas tindakan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Datuk Mustafa Ali, yang mengeluarkan kenyataan secara terbuka mengenai larangan berkempen dalam Harakah, lidah rasmi parti itu.

Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar, berkata, tidak wajar Mustafa membuat kenyataan secara terbuka mengenai larangan itu, sebaliknya memadai dengan menjelaskan kepada kakitangan Harakah untuk tidak menyiarkan apa saja kenyataan yang boleh dikaitkan dengan kempen.

Beliau yang juga calon Naib Presiden, berkata tindakan itu boleh dilakukan secara senyap kerana semua pihak terutama calon sedia maklum bahawa parti tidak membenarkan Harakah menyiarkan sebarang kempen kecuali yang membabitkan isu atau kenyataan daripada biro yang diketuai calon berkenaan.

"Tidak perlu disebut di khalayak, seolah-olah menggambarkan betapa seriusnya isu itu cuba ditangani oleh parti sedangkan perwakilan sudah matang memilih pemimpin," katanya.

Akhbar semalam melaporkan kenyataan Mustafa mengenai larangan berkempen dalam Harakah, tetapi mereka dibenarkan berkempen dalam media arus perdana.

Ketua Dewan Muslimat, Nuridah Mohd Salleh, berkata kenyataan secara terbuka mengenai isu itu mengundang pelbagai spekulasi yang boleh memburukkan imej parti, sedangkan ia tidak seteruk yang digambarkan.

"Tidak perlu membuat kenyataan seperti itu kerana saya lihat setakat ini tiada calon kenyataannya disiarkan dalam Harakah adalah semata-mata untuk berkempen, sebaliknya hanya menyatakan pendirian biro atau dewan diketuai mereka.

"Saya sendiri tidak pernah terfikir untuk berkempen walaupun saya mempunyai laman blog sendiri kerana saya yakin keupayaan perwakilan untuk memilih pemimpin mereka," katanya.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Harun Taib yang menang tanpa bertanding jawatan Ketua Dewan Ulama Pas turut memberi reaksi yang sama apabila mempertikaikan tindakan Mustafa.

"Tidak perlu mengeluarkan kenyataan seumpama itu kerana beliau adalah Pengerusi Harakah yang boleh memberi arahan secara terus supaya akhbar itu tidak dijadikan alat untuk berkempen oleh mana-mana calon.

"Saya yakin perwakilan lebih matang dan takkanlah perwakilan boleh disamakan dengan pengundi kawasan pilihan raya," katanya.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib