Jalal berusaha jatuhkan Pakatan Rakyat Selangor

Posted by Unknown Thursday, July 24, 2008

Harakah (24/7/08): Pendedahan mantan Menteri Besar, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mendakwa Umno dan PAS Selangor ada usaha pakatan untuk membentuk kerajaan negeri merupakan strategi Umno untuk terus memecahbelahkan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor II, Iskandar A. Samad menegaskan, apa perlu Khir mengungkit pertemuan itu kerana PAS bertemu Umno hanya untuk mendengar apa yang dikehendaki oleh Barisan Nasional (BN).

Menurut beliau,pengakuan Khir menunjukkan bahawa beliau hendak memecahbelahkan Pakatan Rakyat sebab Umno sedang dilanda masalah kurang mendapat sokongan daripada orang Melayu.

Sebab itu katanya, Umno menggunakan pendekatan 'muzakarah' untuk menarik PAS berbincang tentang perpaduan Melayu atau Islam.

Beliau menegaskan jika benar Umno ikhlas untuk berbincang perkara tersebut sepatutnya sudah dilakukan ketika Umno mencapai kemenangan besar dalam pilihan raya umum tahun 2004.

"Umno tidak ikhlas untuk membincangkan masalah orang Melayu tetapi muzakarah itu hanya mahu dijadikan medan menaikkan imej Umno supaya mendapat sokongan semula daripada orang Melayu," tegasnya ketika ditemui Harakahdaily di Pejabat Suk semalam.

Iskandar berkata, kononnya selepas pentadbiran Pakatan Rakyat orang Melayu tertindas tetapi jika dilihat banyak polisi-polisi Umno yang meminggirkan orang Melayu.

"Bagaimana dengan polisi perumahan, siapa yang merobohkan masjid dan surau bukankah itu semua kerja Umno?

"Umno tidak layak untuk bercakap soal perpaduan Melayu sebab Umno merupakan parti yang memecahbelahkan perpaduan orang Melayu," katanya.

Beliau berharap sebelum PAS mahu bergabung dengan Umno perlu dilihat sejarah lalu seperti tragedi Memali begitu juga dengan Akta Hasutan Dalam Negeri (ISA) yang membuktikan bahawa Umno sememangnya jahat.

"Sia-sialah pengorbanan kita kalau kita hendak bergabung dengan Umno," katanya.

Mengulas tentang media yang sengaja membesarkan isu muzakarah katanya, memang Umno buat untuk mengucar kacirkan keadaan Pakatan Rakyat.

Sebelum isu muzakarah katanya, Umno membesarkan isu Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang akan dihapuskan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang tetapi tidak berjaya.

Tambahnya,Umno terpaksa menggunakan isu liwat oleh Ketua Umum KeADILan, Dato' Anwar Ibrahim tetapi menimbulkan banyak masalah dan akhirnya muzakarah dijadikan gelanggang untuk memecahbelahkan kesepakatan Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, Umno akan serang satu demi satu untuk melemahkan Pakatan Rakyat dan isu muzakarah merupakan strategi Umno untuk terus memerangkap PAS.

"Ini adalah rentetan perangkap yang sengaja dibuat oleh BN kepada parti -parti komponen dan PAS tidak sepatutnya terpedaya dengan perangkap ini," katanya lagi.

Beliau mengingatkan rakyat khususnya ahli PAS jika hendak mengetahui tentang apa yang berlaku di Selangor tanya dengan orang yang terlibat dalam pentabdiran kerajaan negeri.

"Jangan dengar kata-kata orang luar bahawa berlaku perpecahan dalam Pakatan Rakyat dan PAS dianaktirikan oleh kerajaan. Dengar sendiri daripada exco dan Adun Selangor," jelasnya.

Beliau mendakwa ada pihak yang cuba memberi laporan yang tidak tepat terhadap PAS negeri Selangor dengan mendakwa bahawa PAS telah terpinggir dan sebagainya dalam kerajaan Pakatan Rakyat.

Sehubungan itu Iskandar berharap ahli PAS di Selangor perlu bertenang dan tetap dengan pendirian bahawa sebelum dan selepas pilihan raya ahli PAS Selangor tetap berdiri di belakang Mursyidul Am PAS, Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib