Aduan rasuah palsu wajar dikena tindakan

Posted by Unknown Tuesday, December 16, 2008

Laporan tak berasas jejaskan kerajaan jalankan siasatan, bazir wang rakyat

Berita Harian (16/12/08)
: Tindakan tegas perlu diambil terhadap mereka yang membuat laporan rasuah tidak berasas sehingga kerajaan menjalankan siasatan dan membazirkan wang rakyat.

Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Muar, Datuk Razali Ibrahim, berkata hukuman perlu dikenakan supaya orang yang berkepentingan tidak mengambil kesempatan terhadap sikap keterbukaan kerajaan.

"Buat aduan tanpa rasa tanggungjawab boleh menimbulkan kos kepada kerajaan dan mereka ini perlu diberi hukuman tegas.

"Walaupun rasuah tidak boleh dibanteras 100 peratus, kita perlu sokong iltizam kerajaan ini dengan memberi maklumat tepat," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008, di Dewan Rakyat, di sini, semalam.

Sementara itu, beliau membidas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan yang menurutnya menyiarkan laporan kurang tepat mengenai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2008.

Katanya, laporan eksklusif dengan tokoh terkenal bidang undang-undang itu yang mendakwa fungsi suruhanjaya yang baru ditubuhkan itu tidak sama dengan Badan Pencegah Rasuah (BPR), boleh mengelirukan rakyat.

Razali kesal kenyataan itu dikeluarkan sebelum rang undang-undang suruhanjaya itu dibahaskan di Parlimen.

"Laporan itu keluar sebelum suruhanjaya ini dibahaskan. Perkara ini menimbulkan persepsi tidak tepat dan rasa kecewa serta kesal di kalangan Ahli Parlimen yang belum diberi peluang untuk membahaskannya.

"Benda yang tidak betul disebut dalam surat khabar oleh seorang tokoh yang sangat dihormati, bagaimana penerimaan rakyat?

"Oleh itu, saya harap kerajaan dapat berbuat sesuatu terhadap perkara ini," katanya.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib