Hudud: UMNO perlu nyatakan pendirian

Posted by Unknown Friday, January 16, 2009

Sinar Harian (16/1/09): Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa hukum hudud dan qisas hanya untuk orang Islam sahaja dan perkara ini tiada kena-mengena langsung dengan DAP.

Menurutnya, isu hudud sepatutnya dijawab oleh UMNO yang menjadi sebuah parti Melayu Islam dan bukan dijawab oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh.

“Saya ingin jelaskan di sini bahawa hukum hudud dan qisas hanya mempunyai kaitan dengan orang Islam dan ia tidak ada kena mengena dengan orang bukan Islam, khususnya DAP.

“Kenapa masih memperbesarkan isu ini, kita sudah menjelaskan pendirian kita dengan jelas dan terang,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Majlis Memorandum bantahan PPSMI (Pengajaran/Pembelajaran Sains/Matematik dalam Bahasa Inggeris) di sini semalam.

Kelmarin, Karpal mengeluarkan kenyataan mengulangi pendirian DAP bahawa hukum hudud dan qisas bukan menjadi dasar parti serta tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat (PR) pada pilihan raya umum Mac tahun lalu, malah mengancam untuk menarik diri daripada PR sekiranya Pas tetap mahu melaksanakan undang-undang tersebut.

Sementara itu, Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut mengulangi pendirian Abdul Hadi bahawa hukum ini hanya akan dilaksanakan ke atas orang Islam sahaja dan orang bukan Islam tidak harus berasa takut kepada undang-undang ini.

Selain itu, Anwar mempersoalkan kenapa UMNO terus senyap mengenai isu hudud dan sekiranya UMNO memperjuangkan Melayu Islam, mereka harus mengeluarkan pendirian mengenai cadangan Pas yang akan melaksanakan hudud dan qisas sekiranya menjadi Kerajaan Pusat.

“Apa erti hanya solat sahaja, tetapi mempersoal dan mempertikaikan hukum Allah. Dalam PR, semua suara boleh mengeluarkan pendapat masing-masing dan tugas kita adalah berbincang bersama-sama.

“Apa yang penting, kita perlu hormat pendirian Pas yang akan menjalankan hukum hudud sekiranya menjadi Kerajaan Pusat,” katanya.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib