Nik Aziz nasihat usah angkuh keluar kenyataan

Posted by Unknown Tuesday, January 20, 2009

Berita Harian (18/1/09): Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengingatkan semua pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat (PR) khususnya ahli Pas tidak angkuh hingga mengeluarkan kenyataan yang menyinggung lawan berikutan kemenangan dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, kelmarin.

Nik Abdul Aziz berkata, kemenangan itu perlu dirai dengan usaha lebih gigih untuk menarik sokongan rakyat selepas berjaya merapatkan kaum Cina khususnya penyokong DAP yang sebelum ini dikenali sebagai golongan ekstrem kepada perjuangan Islam yang dibawa Pas.

"Perjuangan kita adalah untuk dakwah, jadi saya minta tidak ada yang mengeluarkan kenyataan yang boleh melukakan pihak lawan kerana tindakan seperti itu akan menyukarkan kita menarik sokongan kerana mereka akan terus melarikan diri kerana terluka dengan kata-kata itu," katanya kepada media semalam.

Menteri Besar Kelantan itu berkata pendirian pengundi bukan Islam khususnya generasi muda Cina dan penyokong DAP kini semakin lembut kepada perjuangan Islam yang dibawa Pas.

Sementara itu, Ketua Pemuda Pas, Salahuddin Ayub percaya kejayaan itu banyak dibantu faktor kelebihan calonnya, Mohd Abdul Wahid yang lebih berpengalaman memenangi hati rakyat.

Beliau berkata, Pas belajar daripada kesilapan lepas dan memilih Mohd Abdul Wahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Wakaf Mempelam yang dianggap bebas daripada segala isu.

"Ini mesej jelas rakyat yang mahukan perubahan dan Pas mempelajari daripada kesilapan lampau," katanya.

Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Syed Husin Ali berkata isu yang dibawa dalam setiap ceramah PR adalah satu daripada faktor kejayaan calon Pas selain kehadiran Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Sebenarnya, isu yang dibawa BN banyak membantu calon kita seperti isu ekonomi, royalti dan bahasa yang dilihat lebih kepada unsur memfitnah.

"Golongan muda juga semakin sedar arah tuju mereka kerana kita membawa isu yang lebih relevan seperti bahasa, pendidikan, jenayah serta nasib orang Melayu," katanya.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang pula berkata keputusan pilihan raya kecil itu adalah peringatan kepada pemimpin Umno akibatnya jika mereka enggan menyahut gesaan rakyat supaya melakukan perubahan.

"Ia mencerminkan aspirasi politik rakyat Malaysia," katanya dalam kenyataan.

Lim yang juga anggota Parlimen Ipoh Timur berkata, keputusan itu perlu kajian mendalam terutama mengenai impak isu hudud dalam pilihan raya kecil.

0 comments

Post a Comment

ImageChef Custom Images

Parlimen

Photobucket

Participating for Allah s.w.t.
Untuk pembinaan, ubah suai rumah dan lain-lain kerja untuk memulih atau menaik taraf rumah anda termasuk kerja-kerja plumbing dan pendawaian elektrik, sila hubungi Abang Omar 019-3344500

Medic & Beauty Spa

Untuk bekalan santan dan buah-buahan sekitar Kuala Lumpur dengan harga wajar, sila hubungi Abang Zali 019-2314248 (Pasar Chow Kit)

Klik gambar di atas. Sedap, bib!! Memang sedap sungguh!! Dan, boleh buat duit sakan!

Dapatkan segera!!! Maklumat lanjut di sini!

Cantik? Klik di sini

Sila klik imej di atas

Islam

Blog utama

Arkib